KAIKKI NARINAT

KENKÄÄ KESKUSTATUNNELILLE

Etusivu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KENKÄÄ KESKUSTATUNNELILLE

Etusivu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KENKÄÄ KESKUSTATUNNELILLE

Etusivu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KENKÄÄ KESKUSTATUNNELILLE

Etusivu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KENKÄÄ KESKUSTATUNNELILLE

Etusivu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ILMASTOTEKO
YK.n ilmastoparortti teki lopullisesti selväksi ilmaston tilan. Seuraava tehtävä on saattaa tämä tieto Helsingin liikennepäättäjille.

Helsingin keskustatunneli on projekti, josta ei millään ilveellä saa vihreää. Tunneli mahdollistaa autoilun lisääntymisen. Siksi sitä suunnitellaan.

Keskustatunnelista tehtävä päätös on joka tapauksessa ilmastoteko. Jos tunneli rakennetaan saastuminen lisääntyy. Jos tunneli unohdetaan on se osoitus, että yhteiskuntamme pystyy huomioimaan tosiasiat päätöksiä tehtäessä. - 3.2.200



PARKKIHALLIA PUKKAA
Helsingissä ei parkkihallien suunnitteluun väsytä. Viimeisin tieto on, että Töölön torin alle suunnitellaan hallia. Tarve on kuulemma kova.

Kaupungin täyttäminen parkkihalleilla on yksityisautokulttuurin suosimista. Se on viesti siitä, että liikennepolitiikkaa ei ole tarkoitus muutaa. Tämä linja on huolestuttava. -
17.1.2007

TOINEN KESKUSTATUNNELI
Täytyy päästä sujuvasti Helsingin keskustan läpi. Siksi täytyy saada keskustatunneli. Keskustatunneli tarvtaan. Tunneli, tunneli!

Mutta.

Hesassa on jo keskustatunneli - metro. Metrolla pääsee keskustaan ja kaupungin läpi helposti ja nopeasti. Henkilöautoille ei tarvita omaa tunnelia. - 13.1.2007

 

Katso maailmaa
Wordwach-instituutin vuosiraportti on kiintoisa. Huomion keskittäminen kaupunkeihin on varmasti paikallaan.

Liikenteen osalta raportti kertoo asian, jonka erkkikin on tajunnut jo vuosia: Julkinen liikenne pelastaa kaupungit. Bussit, ratikat, metrot ovat tulevaisuuden cityjuttuja. Ja kun kävely ja pyöräily nostetaan niiden rinnalle niin - jo vain!

Tätä taustaa vasten Helsingin keskustatunneli tiedetään jo nyt epäonnistuneeksi. Ruuhkia se ei poista vaan lisää niitä.

"Mutta rakkaat ystävät. Eivät Helsingin ongelmat ole niin jättimäisiä kuin maailman suurkaupungeissa."

Tätä tekosyytäkö meille nyt aletaan tyrkyttää? - 20.2.2007

 

Keväinen cocktail
Pakokaasun ja katupölyn cocktail on Helsingin keväinen instituutio. Kaunis, aurinkoinen päivä merkitsee terveille kiusallista likaa. Hengitysvaivoja poteville kaunis päivä on käsky pysyä himassa.

Kaupunki tekee pölyn poistamiseksi jotakin pientä. Pölyn nostattaa laaja autoliikenne, johon ei puututa kunnolla. Syy lienee se, että viisas kaupunkimme ajattelee eteenpäin ja totuttaa kansalaisia tulevaisuuden kaupunki-ilmaan.

Keskustatunneli lisää autojen määrää yleensä. Lisäksi keskustatunnelista puhalletaan pakokaasut käsittelemättöminä suoraan ilmaan. Näin keskustatunneli tanakoittaa keväistä saastecocktailia ihan kivasti. - 3.4.2007

 

Pitkä lasku, lyhyt metro
Keskustatunnelin hinta on jatkuvassa nousukierteessä. Mutta eipä tuo haittaa. Hesa on äveriäs mesta. Miljoona jöröä siinä tai tänne ei merkkaa mittää.

Kaupunkimme rahatilanne tulee mieleen kun ajan lyhyessä metrossa, jonka tunnelma palauttaa mieleen sardiinipurkissa viettämäni onnellisen lapsuuden. Miksi Helsinki ajattaa lyhyitä metroja vaikka täysipitkissäkin olisi ahdasta. Syy on säästämisen tarve. Kaikkihan tiedämme, että Helsingillä on raha tiukassa - joka ainoa euro on mietittävä tarkkaan. - 15.5.2007


Vilpittömästi saasteita vastaan
Keskustatunnelin kannattajilla on oma nettiadressinsa nimellä Helsinkiin keskustatunneli. Kannatusta myös perustellaan. Jokainen voi käydä teksin katsomassa. Siksi tässä tartutaan vain yhteen lauseeseen:

"Tällä hetkellä ruuhkautunut liikenne saastuttaa paljon vrt. sujuva liikennöinti."

OK - sama määrä sujuvasti liikkuvia autoja saastuttaa vähemmän kuin ruuhkautuneena. Mutta k-tunneli lisää yksityisautoja. Autoja tulee lisää, enemmän useampia, monempia, lisäämpiä, enemmämpiä. Lääh! Kaksi bilikaa savuttaa, pöllyyttää, meluaa ja tekee ruumiita enemmän kuin yksi - tätä mä yritän hokee. - 14.9.2007


Hämmästelyn äimistelyä
Radiossa puhuttiin liikenteestä. Hallitusohjelmaan on kirjattu joukkoliikenteen suosiminen, mutta asiat kehittyvät päinvastoin. Korkeat virkamiehet ja muut liikennetuntijat hämmästelivät: Miten näin kävi?

Ilmeni, että on kovin vaikeata ohjata rahaa joukkoliikenteelle. Esitettiin vakuuttavia pykäliä ja periaatteita, jotka estävät joukkoliikennettä tukevat päätökset.

Mutta kun keskustatunneista ja muista Pasilan orsista päätetään niin nuija paukkuu kuin Kalkutan konepajan ylitöissä.

Tätä on äimisteltävä! Ilmeisesti yllämme leijuu luonnonlain kaltainen voima, joka pakottaa kaikki nuo joukkoliikenteen rakastajat tekemään yksityisautoilua suosivia päätöksiä. - 13.12.2007


Horjumaton Taka-Pajula
Helsingin seudun kauppakamari ilmaisee jälleen tukensa keskustatunnelille - HeSa 29.12.2007.

Voidaanko kauppakamarin henkilöiden päähän saada käännettyä tieto kaupunkiliikenteen maailmanlaajuisesta - Tukholma, Lontoo, New York - muutoksesta, joka korostaa julkisen ja kevyen liikenteen roolia? Ei se onnistu.

Helsingin seudun kauppakamari sijaitsee ainaisen sadeyön alueella tiettömän vuoren huipulla linnassa, jota vartioivat tulisilmäiset hurtat ja vallihaudan raateleva lohikäärme tukenaan armottomat caarakundi-zombit.

Täten on varmistettu, että korpeimme kuiskinta ei sinne kuulu eivätkä toisasiat häiritse alueen horjumatonta liikennetotuutta.

Alueen nimi on Taka-Pajula. - 7.1.2008

 

Myönteinen narina
Tapahtumat valtuustossa 16.1.2008 tuottavat kengän narinaan myönteistä sointua. Mutta jotakin vielä uupuu.

Kaikkien tietämä huippusalaisuus on, että kaupunkisuunnitteluviraston johtoryhmän huoneesta lähtee viiden kilometrin syvyinen kuilu. Sen pohjalla on toimisto, jossa kahdenkymmenen vuoden ajan on suunniteltu keskustatunnelia. On aika tuoda tuon toimiston väki turvaan maan pinnalle, rojauttaa koko keskustatunnelin suunnittelukrääsä kuilun pohjalle ja täyttää hela hoito betonilla. Näin loppusijoitetaan oikealla tavalla tuo vaarallista kaupunkisuunnittelua säteilevä mömmö.

Vasta kun näin on tapahtunut lakkaa kengän narina ja liikkeemme hienostunut mono antaa sulosointuisen onnenpotkun järkevälle kaupunkisuunnittelulle. - 17.1.2008


Varjon alta
Keskustatunneli on saanut jotkut Helsingin kaupungin korkeat virkamiehet vaikeroimaan. Asian saama käänne on vastoin tätä tai tuota päätöstä ja kaikki on nyt vaikeaa. Puuttuu vain sen kauhistelu, että duunin jälkeen pubin kalja on liian kylmää.

Onneksi Helsingin varjokaupunginhallitus on julkistanut kantansa. Sen kertoo meille tammikuista vesisadetta pitelevä varjovirkamies: "Hienoa, että Helsingin kaupunki alkaa noudatta omia ja maamme hallituksen päätöksiään. Luulimme, että ilmaston muutos ja Helsingin kestävän kehityksen toimintaohjelma jätetään huomioimatta. Tilanne oli kiusallinen. Nyt kaikki on helpompaa".

Ja vakimestan bissekin on ihan jees, sanoo ääni varjon alta. - 27.1.2008


Baby, yllätä minut !
Helsingin seudun kauppakamari jatkaa pääkaupunkiseudulle kaavailtujen ruuhkamaksujen vastustamista - Metro 30.1.2008. Perusteluiksi esitetään yhtä ja toista, mutta Tukholmasta ei puhuta mitään.

Jos Tukholman ruuhkamaksuista olisi jotakin kielteistä sanottavaa, julistaisi kauppakamari sen koko maailmalle. Vaikeneminen kertoo paljon.

Ruotsissa rohkea yhteiskunnallinen ratkaisu toi hyvän tuloksen. Mikä on Helsingin seudun kauppakamarin asenne? Rupsahtanut dynaamisuuden puute ja muulimainen muutosvastarinta. Ei hyvä !

Kauppakamari, yllätä minut ! Osoita kiinnostusta olemassa olevaan todellisuuteen ja tee johtopäätökset faktojen perusteella ! - 1.2.2008

Baletti on kaunista
Kaupunkisuunnittelulautakunnan 3.4.2008 kokouksesta on sen verran aikaa, että tapahtumia voidaan arvioida viileästi.

Demarien jäsenen ja varajäsen poissaolo muutti voimasuhteita. Asia esitettiin pantavaksi pöydälle ja tästä äänestettiin.

Äänestys pöydälle jättämisestä todellisuudessa ratkaisi lautakunnan tunnelikannan muuttumisen myönteiseksi. Tämän jälkeen äänestys itse asiasta oli läpihuutojuttu.

Keskustatunneli-baletti on kaunista. Sen notkeita käänteitä rivikansalainen ihailee nöyränä, vakuuttuneena pohjoismaisen kansanvallan askelluksen virheettömyydestä. - 28.4.2008

Mikä loppui?
Maija Anttila (sdp) on Helsingin kaupunginvaltuutettu ja kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja. On olemassa ihmisiä ja tahoja, joilla on keskustatunnelista eri mielipide kuin Anttilalla. Näille toisinajatteleville Anttila antaa arvonimen: Autovihaa ja hysteriaa lietsova ääriaines.

Kallio-lehdessä 9/2008 Anttila rökittää virkistävän värikkäästi keskustatunnelin vastustajia eli järkevän ja vastuullisen kaupunkiliikenteen kannattajia. Jos ei tunne vetoa leimakirveen käyttöön, on Anttilan kirjoitukseen vaikea vastata. Näyte hänen tyylistään: " ... on lapsellista kuvitella, että julkisen liikenteen ohella olisi vain polkupyörät ja jalat." Anttila yrittää vanhanaikaista. Hän panee toisinajattelijan suuhun tyhmiä ajatuksia ja torjuu niitä urhoollisesti. Kuka vaatii yksityisautoilun sataprosenttista kieltämistä? Ei Helsingin Sanomat, jonka Anttila kirjoituksessaan liittää vihahysteerikko-ryhmään eikä Kenkää keskustatunnelille -liike.

Jäljelle jää kysymys: Mikä loppui?
Anttilan asiaperustelut tietenkin - eiks jeh?

Kalle Sorainen - 5.5.2008


Hanketta hanki tai kurkkuun kanki
Nyt se on selvinnyt! Yksi sana ratkaisee kaiken. Keskustatunnelin fanittajat ovat vaihtaneet taktiikkaa. Ensin mainostettiin, että Helsinkiin saadaan kävelykeskusta, jonka vähäpätöinen sivuprojekti on keskustatunneli. Se ei toiminut. Nyt on vuorossa uusi jekku.

Keskustatunneli - mikä se on? Jotain syötävää? Myö ei tunneliloist tiietä mittää! Me vain kaavoitellaan. Onko sinne kaavan lipsahtanut keskustetunneli? Älä huoli. Se ei ole hanke vaan jotain pientä raapustelua aaneloselle. Eihä myö voida keskustella hankkeesta. Voe veikkonen. Ei ole mitään hanketta! Älä hötkyile! Ootellaan, ootellaan. Aivan rauhassa. Pää tuntuu raskaalta ... pehmeää ... uni tulee ...
-
13.5.2008


Tehdään diili
Kaupunginvaltuuston 21.5.2008 kantaa keskustatunnelista kommentoidaan. Joku haluaa jäättää päätösvaraa tilanteelle 50 vuoden kuluuttua.

Kiinnni veti! Tehdään diili: Jätetään keskustatunneli nyt ja palataan asiaan 50 vuoden kuluuttua.

Silloin maailman liikenne on toisella mallilla. Esim. USA:ssa henkilöauton käyttö on vastuullisella tasolla ja siellä on hyvä julkinen liikenne. Suunta on jo nyt nähtävissä.

Jos Hesassa 50 vuoden kuluuttua aletaan väsätä tunnelia niin Jenkkilästä tullaan tänne oikein porukalla. He ihmettelisivät tätä museota, jossa yhä siedetään ylilaajan henkilöautoilun haittoja.

Näin kamalasti ei nyt sentään käy. Siksi 50 vuoden diili kandee tehdä. -
22.5.2008

KENKÄÄ KESKUSTATUNNELILLE

Etusivu